joi, 17 iunie 2010

Izvorul minunilor - un brand care a reusit prin reclama si simbolistica folosit[ inteligent




Anumite produse reusesc sa intre pe piata si sa aiba succes, pentru ca reclama care i se face este realizata inteligent si cu niste simboluri foarte puternice care sa impacteze subconstientul intr-un mod nebanuit de consumatori, dar binecunoscut de cei care realizeaza reclamele.
Publicitatea oferă vise, dar se si transformă în vis. Universul publicitătii este unul al basmelor si al legendelor, un univers al descompunerii timpului si spatiului, un univers al arhetipurilor simbolice specifice pentru anumite trăsături ale produsului, dar si pentru anumite valori ale consumatorului.

Motivele traditionale ale basmului si ale legendei sunt recuperate si se înscriu perfect în acest context al publicitătii, în care toate povestile au un final fericit.Adaptare a structurii narative a basmului nu caută să îndepărteze consumatorul
de lumea reală ci dimpotrivă, să readucă miturile, legendele si valorile pe care
acestea le invocă în viaŃa de zi cu zi a consumatorului, prin intermediul produsului. Intr-un mod mai simplu spus, publicitatea foloseste simboluri puternice si foarte impactante pentru subconstient.

Ce poti să spui despre o apă? Doar povesti. Cei de la Izvorul Minunilor au tinut cont de asta când au conceput campania ce s-a derulat sub sloganul „Apă de legendă”. Ei au creat o poveste, o legendă care explică modul în care s-a născut produsul
si care îi atribuie valente aproape miraculoase.

Simbolurile folosite - culori, emotii, stari sunt foarte puternice si conduc produsul intr-o zona atemporala, incarcandu-l cu valente magice.Interactiunea principala este cea dintre 2 elemente fundamentale, intre care se naste o relatie de iubire.

Focul, unul dintre elementele fundamentale ale pământului, manifestat sub formă de flacără, căldură sau lumină, simbolizează viata, puterea creatoare, dragostea, pasiunea, purificarea dar si puterea distructivă.
Gheata, este apă solidificată, adică un alt element primordial. Exprimă, în plan simbolic stagnarea, lipsa căldurii inimii, absenta unui sentiment vivificator. Ea simbolizează deci tot ceea ce este opus focului. Totusi apa, în orice stare ar fi, este si ea văzută ca un simbol al regenerării, este izvorul vietii.
Este substanta primordială din care iau nastere toate formele si în care ele revin.

Focul este întotdeauna asociat cu rosul, care simbolizează si el viată, fiind culoarea sângelui, dar si dragoste si sacrificiu. Rosul nu este numai principiul vietii, forta impulsivă, ci si eros triumfător.

Albul este o non-culoare. El desemnează când absenta, când suma tuturor culorilor. Este asociat luminii si, opus rosului nocturn, simbolizează viata diurnă, linistea, calmul, pacea.

Firul povestirii ne spune cum, plecat la vânătoare, „feciorul” Împăratului de Foc o întâlneste pe Printesa Gheturilor de care se îndrăgosteste. În toate culturile vechi, vânătoarea este privită ca un act ritual cu
finalitate spirituală: a urmări vânatul înseamnă a căuta o treaptă superioară de
existentă, a urmări un ideal spiritual.
Vânătoarea este, în traditie, o probă spirituală. In drumul sau catre iubirea sa, el trebuie să treacă de „pădurea ielelor”, „valea plângerii”, pentru ca
ulterior să ajungă în „inima muntilor”. Acestea sunt spatii mitice, de
basm, cu puternică încărcătură simbolică. Pădurea este adesea asociată cu un
labirint, a cărui străbatere aduce întelepciune, depăsirea propriei conditii umane.

Printul este călăuzit în călătoria sa de un inorog „fermecat”. Inorogul simbolizează întelepciune, puritate si generozitate. El nu se arată decât celor alesi si anuntă întotdeauna ceva bun ce se va întâmpla.

Iubirea celor doi se transformă în „izvor vesnic”. Acest izvor vesnic este asociat cu „apa vie”, cea care ajuta eroul de basm, rănit sau ucis de zmeu, să îsi redobândească integritatea corporală si uneori chiar viata. În basmele românesti, apa vie se găseste de obicei în locuri inaccesibile si
aducerea ei este o sarcină extrem de grea.
Acest izvor este născut din apă si foc, din gheată si căldură, este forma
pe care a luat-o Iubirea. Apa este simbolul iubirii si al unitatii contrariilor, iar subconstientul consumatorului nu are cum sa nu raspunda prompt la aceste simboluri, deoarece aceasta apa este tot ce a mai ramas dintr-o lume de basm plina de magie, putere si iubire ...asa ca oricine consuma din aceasta apa are acces la iubire si la acea lume de basm.

Povestea din jurul produsului promovat, confera apei minerale, la nivel
simbolic, proprietăti deosebite.Astfel, nu mai suntem niste potentiali consumatori în fata unei reclame, ci suntem un public în fata unei povesti, o poveste pe care o trăim, ale cărei personaje le îndrăgim si care ne captivează.Reticenta deja proverbială a omului în fata unui mesaj de natură comercială este diluată dacă mesajul este textul unei povesti.

Atât timp cât cel care priveste reclama recunoaste o serie de arhetipuri, elemente de cultură si simboluri, atâta vreme cât se identifică cu sistemul de semnificaŃii adoptat de reclamă, aceasta este eficientă la nivel psihologic. În plus, elementele de legendă creează produsului un trecut, o istorie, îi conferă perenitate si implicit îi sporesc valoarea. O astfel de legendă croită în jurul unui produs îl diferenŃiază de toate celelalte produse concurente, pentru că vrem să credem sau nu, valoarea produselor depinde si de povestea pe care
acestea o spun.
Dincolo de utilitate, avem nevoie de vise, de basme, de o portie de magie. Avem nevoie să fim măcar martorii unor experiente de viată deosebite, dacă nu le putem trăi noi însine. Oamenii nu mai vor să mai cumpere doar produse, ci povesti. Sărăcia va fi curând definită nu ca incapacitatea de a satisface nevoile materiale, ci ca
imposibilitatea de a le satisface pe cele spirituale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu