miercuri, 9 iunie 2010

Analiza simbolica -reclama MARLBORO

Analiză grafico-simbolică a cuvântului
M- grafia derivă din scrierea cadmee, în simbolica ezoterică indică imensitate, infinit, iar în diferite culte înlocuieşte numele multor divinităţi, pt. a desemna pe marele zeu necunoscut ce nu trebuie reprezentat.
A – hinduşi – dvanda- reprezintă timpul fără de sfârşit, reazemul ale cărui laturi sunt îndreptate în toate părţile. Derivă din alpha, dar numele ei şi forma se trage din feniciană şi ebraică aleph şi se poate compara cu nr. 1- originea tuturor lucrurilor şi le conţine pe toate, Creatorul, mai – marele zeilor, zeul invizibil şi necunoscut.
R-are originea în semnul hieroglific care reprezintă gura. Simbolizează capul, regele, dar şi roata, alergarea, zgomotul. Heraldică- bogăţie şi recalcitranţă
L- nu are o semnificaţie ezoterică, în heraldică înseamnă lealitate, indică şi ulmul în alfabetul vegetal
B- simbolul frumuseţii, bunătăţii şi bizareriei. În arabă – fiul.
O- indică ochiul, dar şi prerogativele cifrei zero, termenul şi scopul final al lucrurilor, omega, heraldică- ordinea, formule masonice- orient.
zero– lucru de nimic, om ca măsura tuturor lucrurilor, ocultismul european momentul inversării polarităţilor- sfârşitul jumătăţii de cerc involutiv separat de începutul cercului evolutiv, închide misterul biologic al naşterii şi secretul fiinţei, ou cosmic, la început universul era nefiinţă.
R-vezi ant.
O- vezi ant.

Aceasta este reprezentarea simbolică ezoterică a literelor şi acum să vedem unde conduce această combinaţie, forţa cuvântului care derivă din unirea forţelor literelor constituente, dar şi mesajul simbolic, ocult ascuns în spatele cuvântului.

Marele zeu necunoscut ce nu trebuie reprezentat, care este originea tuturor lucrurilor şi le conţine pe toate, Creatorul, mai – marele zeilor, zeul invizibil şi necunoscut. A cărui bogăţie şi recalcitranţă este adusă prin gură de către fiul său. Ochiul fiind cel ce aduce schimbarea polarităţilor spirituale prin gură, alergare, zgomot, agitaţie. Omul este un lucru de nimic, iar aici se închide misterul biologic al naşterii şi secretul fiinţei, ajungându-se la nefiinţă.

Ar mai trebui umblat la text, dar mesajul este clar... venerarea zeului a cărui nume nu trebuie cunoscut se va face prin gura fiului său, care va fi alergat, zgomotos şi agitat, care astfel a uitat de aspectele spirituale şi astfel este un lucru de nimic, căruia nu-i mai este accesibil secretul fiinţei sale, iar prin aceasta ajunge curând în uitare şi în nefiinţă.

CULORI- ROŞU,ALB, NEGRU- culorile de bază ale tradiţiei orientale
Roşu- foc, vitalitate, forţă orizontală
Alb – pace, detaşare seninătate, atemporal
Negrul- timpul, pământul

Culorile contrarii, precum albul si negrul, albul şi roşul, simbolizeaza dualismul intrinsec al fiintei umane. O prezentare în două culori exprima conflicte ale unor forte care se manifesta la toate nivelele existentei, de la universul cosmic la lumea intima, albul reprezentând fortele diurne, pozitive si evolutive, în timp ce negrul reprezinta fortele nocturne, negative si involutive. Roşu şi alb – conflictul dintre forţa terestră, materială şi cea spirituală, cosmică.

AURIU, ALB, NEGRU
Pentru misticii arabi, simbolistica afirmă ca aceştia au văzut cele sapte ceruri care se înalta peste sferele pamântului, apei, aerului si focului:
Cerul Soarelui, creat din lumina inimii, este galben ca aurul stralucitor.
Cerul Lunii, invizibil datorita subtilitatii sale, creat din natura gândirii, are o culoare mai alba decât argintul.
Cerul lui Saturn, creat din lumina Inteligentei Primordiale are culoarea neagra.


RECLAME
În anii ’50 Marlboro a declanşat o campanie pentru asocierea ţigărilor sale cu ideea de „bărbat adevărat”. Cowboy-ul a reprezentat din perioada cuceririi Vestului şi până acum emblema familiară a masculinităţii, independenţei şi durităţii virile şi a fost simbolul preferat de această companie.
Cea mai puternica – desi dupa unii cea mai hulita – imagine simbolica a secolului, “barbatul Marlboro” apare pretutindeni ca ultimul cowboy american si ca marca masculina, contribuind la situarea tigarilor Marlboro pe primul loc ca vanzare in lume. Chiar si cei care lucreaza de partea cealalta a baricadei, cei implicati in politicile sociale pentru sanatate, recunosc ca imaginea aceasta, a “barbatului Marlboro”, are un succes fara precedent, stand la baza enormelor vanzari ale companiei Philip Morris.
La inceput, prin anii ’50, cand tigarile erau acceptate chiar si in cea mai rafinata societate, Leo Burnett, noul director al campaniei publicitare a firmei Marlboro, a conceput imaginea de “macho man” (barbatul chipes) ca un mod de a restabili pe piata pozitia tigarilor Marlboro, de la tigari “dulci ca luna mai” (engl.,“mild as May”), la un produs cu priza larga care atrage, ispiteste si convinge pe cati mai multi.
Treptat se va cladi un nou streotip: tigarile Marlboro se asociaza tot mai des cu un barbat intre doua varste, voinic, chipes, plesnind de sanatate si voie buna, dar mai ales, liber si atotstapanitor al unui tinut si naturi cu care intra in perfecta armonie- vechiul paradis pierdut.
Noua campanie promovata de Brunett, ce purta sloganul “delivers the goods on flavor” (ro. “ofera produse dupa aroma”), a facut sa explodeze vanzarile. Pana ca Marlboro Man sa devina simbol national, adica in ’55, vanzarile erau de 5 miliarde $ anual. Prin campania stralucit construita, imaginea puternica a eroului mitic american si raspunsurile de succes ale pietii la provocarile echipei Marlboro au creat, jongland pe stereotipuri, o imagine universala si imediat recunoscuta, reprezentand un stil de viata american idealizat si incitant ce deconstruieste esenta singurului produs de pe piata, cu exceptia armelor, care omoara si imbolnaveste atunci cind sunt utilizate asa cum se intentioneaza sa fie utilizate.
Fenomenul este extraordinar. Marlboro, de fapt o marca complet necunoscuta pana in 1955, si-a crescut constant vanzarile in ultimii 45 de ani. Din decembrie ’75, in doar 20 de ani, Marlboro a batut toate recordurile la vanzari in Statele Unite si a fost declarata marca cea mai bine vanduta a tuturor timpurilor. In 1989, Marlboro avea “de departe cea mai buna vanzare, cu un procent de 40 % din totalul tuturor tigarilor vandute”, detinand 43% din piata interna, si facand in jur de 4.6 miliarde $, aproape 2/3 din profiturile totale ale firmei, depasind chiar vanzarile Coca-Cola. Estetic, prospetimea, sanatatea si naturaletea atitudinii degajate de reclamele la aceste tigari, au priza la oricine – fumator, nefumator, barbat, femei, batran sau copil. Astfel, imaginea Marlboro a crescut in popularitate si si-a pus amprenta intr-o atractie emotionala irationala. In ciuda bizareriilor, cowboy-ul necizelat, cu sau fara pamant westerian sau cutiuta rosie, aminteste imediat de firma Marlboro si a devenit un simbol pentru mai multe generatii, mentinand Marlboro in topul vinzarilor inca din anii ’50.
Într-o cultură a imaginii postmoderne, indivizii îşi extrag propria identitate din aceste figuri şi, ca atare, publicitatea devine un mecanism important de socializare.
Componentele principale ale reclamelor Marlboro clasice sunt reprezentate de o conjugare a elementelor: natură, cowboy, cai şi ţigări. Acest sistem asociază ţigara Marlboro cu masculinitatea, forţa şi natura, ceea ce este în totală sintonanţă cu numele său – venerarea marelui zeu necunoscut se face prin ţigară. Oare de ce în popor ţigara se numea şi iarba necuratului?

SIMBOLISM GENERAL RECLAMĂ
Deşi reclamele au fost diferite în timp, tema primordială a reclamei este aceeaşi –bărbatul stăpân absolut prin forţa ţigărilor.
Personajul uman este tipic pentru reclamele de la Marlboro, tânăr, sau mai bine zis, între două varste, proaspat barbierit si vesnic surazator. El este chiar simbolul barbatiei şi virilităţii. Axul vertical al acestui tablou, barbatul, zeul, deţine modalitatile de control care pot fi exercitate asupra animalului: cea punitiva – haturile si cea recompensativa – mâna, mangaierea.
Barbatul Marlboro, îmblânzeşte şi domină calul, animalul de muncă şi de transport, deoarece el are forţă şi stapaneste timpul. Trecutul, – calul cel mare -, este stapanit de posesorul pachetului de Marlboro prin cele doua mijloace mai sus amintite, haturile – modelul coercitiv voluntar, si mâna – modelul recompensativ, care lucreaza pe registrul afectiv.
Barbatul Marlboro apare ca un stapan al cerului, al pamantului si al tuturor vietuitoarelor, dar el stapaneste insasi timpul gratie noului produs. Tigarile Marlboro, prin fumul si aroma lor realizeaza trecerea din lumea reala, decazuta, in care timpul apasa greoi, taie si zdrobeste, intr-o lume primordiala, aproape sacra, in care stăpân este doar Adam prin forţa ţigărilor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu