sâmbătă, 31 iulie 2010

Scandalul Logo-ului "Explore the Carpathian garden"





Scandalul Logo-ului "Explore the Carpathian garden": Raspunsul THR/TNS Captura foto de pe http://www.piticu.ro/

Dupa ce Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) a transmis vineri un comunicat in care spicuia fragmente din explicatiile date de asocierea THR/TNS cu privire la brandul turistic al Romaniei, asocierea a transmis la randul sau un comunicat cu explicatii ample pe acest subiect.
"Proiectul se refera la un brand turistic, ceea ce nu este acelasi lucru cu elementul grafic al D-lui Nulens. Un brand turistic de tara este un set de idei si perceptii despre tara respectiva aflate in mintea turistilor. In masura in care brandul devine cunoscut, dorit si va fi perceput ca diferit de cel al tarilor rivale, el va prinde putere si va reprezenta un important avantaj competitiv pentru tara in cauza", se arata in comunicatul THR/TNS, citat de NewsIn.

* "Frunza" Romaniei, tocata si luata la bani marunti


Pentru a ajunge logo-ul turistic al Romaniei a fost necesara realizarea unei cercetari ample din punct de vedere cantitativ si calitativ, atat in Romania cat si la nivel international. In baza rezultatelor, au fost stabilite urmatoarele componente principale ale brandului turistic al Romaniei:

* Atribute: natura neatinsa; autenticitate; cultura unica; siguranta.
* Valori cheie: explorare; spiritualitate; viata simpla si buna; verde.
* Personalitate: amabilitate; puritate; inocenta.


"Numai dupa identificarea componentelor de mai sus a pornit procesul pentru definirea strategiei brandului si de creare a identitatii vizuale", se mai arata in comunicat.

"Identitatea vizuala a brandului isi propune sa insumeze vizual cele mai importante idei si perceptii asociate cu brandul. In mod normal are in componenta un logotip, un izotip si un slogan. In cazul Romaniei, logotipul este cuvantul "Romania" scris intr-o tipografie manuala, izotipul este o forma similara cu o frunza /deal cu un rau/fluviu si sloganul este "explore the Carpathian garden". Identitatea vizuala a brandului a fost dezvoltata printr-un detaliat proces in care au fost implicati numerosi reprezentanti ai industriei turismului din Romania si oficiali din minister. Pe parcursul procesului, s-au dezvoltat peste 70 de versiuni de logotipuri si aprope 30 de izotipuri, iar o parte dintre acestea au fost testate in mod repetat pe piata pentru identificarea acelora preferate de potentialii vizitatori ai Romaniei. Suntem foarte mandri de rezultatul final", a explicat Eulogio Bordas Rubies, reprezentant legal al asocierii THR Asesores en Turismo, Hotelería y Recreación SA / Taylor Nelson Sofres SA".

"Izotipul a fost dezvoltat de designerii nostri. Acesta a fost un proces de evolutie ce a pornit de la un desen executat manual pe hartie si care s-a terminat cu varianta finala digitala, trecand prin numeroase variante intermediare. Ne-am indeplinit in totalitate obligatiile din contractul de realizare a brandului turistic al Romaniei impreuna cu actul aditional, datate 24 noiembrie 2009 si 22 aprilie 2010, inclusiv articolul 14", se arata in comunicatul asocierii THR/TNS.


* Logo-ul "Explore the Carpathian garden", cumparat de pe internet ?
"Brandul turistic al Romaniei si toate componentele lui au fost create independent si de aceea ele trebuie privite ca fiind produse originale.
Nu am stiut de existenta elementului grafic al D-lui Nulens pana la aparitiile din media in cursul zilei de ieri 29 iulie 2010. Pentru ca elementul grafic al D-lui Nulens sa poata obtine protectie copyright trebuie sa se demonstreze ca este o „opera de arta” si in opinia noastra, simplitatea desenului ce consta din reprezentarea unei frunze permite ridicarea semnului intrebarii in privinta faptului ca acest element grafic este indreptatit sa se bucure de o astfel de protectie", a adaugat Eulogio Bordas Rubies.

Totodata, asocierea THR/TNS considera ca trebuie avuta in vedere faptul ca "orice diferenta, chiar si una minora intre desenele comparate, este relevanta pentru a exclude incalcarea drepturilor de proprietate". "In acest sens, elementele diferite ale identitatii vizuale turistice a Romaniei constituie un intreg ce nu poate fi analizat pe componente. De aceea, daca vom compara identitatea vizuala turistica a Romaniei cu desenul D-lui Nulens (si cu alte lucrari similare) vom observa ca perceptia globala a celor doua este clar diferita", se mai arata in comunicat.

"Mai mult, chiar atunci cand se face comparatia intre desenul D-lui Nulens cu izotipul continut in identitatea vizuala turistica a Romaniei, in mod contrar afirmatiilor din media, acestea prezinta diferente semnificative in forma, culoare si orientare:

* Izotipul este realizat in verde si albastru in timp ce desenul D-lui Nulens este complet verde. Diferenta de culori este in mod particular relevanta pentru ca aminteste de semnifictia izotipului ce reprezinta o frunza (cu verde) si un rau (cu albastru) in timp ce desenul D-lui Nulens reprezinta doar o frunza cu nervura sa corespunzatoare;

* Forma, marginile si orientarea celor doua semne sunt diferite. De exemplu, nervura din desenul D-lui Nulens ar fi mai scurta si mai convexa decat raul reprezentat in identitatea vizuala turistica a Romaniei iar marginile frunzei cu crestaturi din identitatea vizuala turistica a Romaniei sunt cu siguranta mai lungi, mai late si mai colturoase decat in desenul d-lui Nulens", a explicat Eulogio Bordas Rubies.

"Ar trebui clarificat ca existenta de elemente grafice cu grad mare de similitudine este relativ comuna, data fiind cantitatea semnificativa de desene ce este produsa si raspandita prin internet in fiecare zi in toata lumea si numarul mare de variatii executate in legatura cu fiecare dintre ele pana se ajunge la forme finale. Cu toate acestea, THR / TNS doreste sa comunice clar ca izotipul utilizat in identitatea vizuala a Romaniei a fost dezvoltat in mod specific pentru Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului, si ca similitudinea cu celalalt desen, desi remarcabila, este absolut accidentala si neintentionata, o consecinta a doua procese creative complet diferite si nerelationate", mai scrie comunicatul.

"THR / TNS, de aceea, este in masura sa puna la dispozitie toate manuscrisele, desenele si schitele utilizate in timpul procesului creativ pentru a clarifica orice indoiala ce planeaza asupra acestui subiect. De asemenea ne punem la dispozitia MDRT pentru luarea oricarei decizii necesare cu scopul de a rezolva neintelegerea actuala, cum ar fi, solicitarea de a realiza lucrari suplimentare de grafica asupra izotipului", a conchis reprezentantul legal al asocierii THR Asesores en Turismo, Hotelería y Recreación SA / Taylor Nelson Sofres SA".

* Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului nu a efectuat nicio plata catre THR/TNS


Scrisoarea oficiala a MDRT catre THR/TNS, transmisa vineri, are la baza prevederile contractuale, conform carora asocierea garantat originalitatea elementelor manualului de brand si faptul ca acestea nu aduc atingere prevederilor legislatiei romane, comunitare si internationale, scrie Wall-Street.ro.

"Precizam ca MDRT nu a efectuat nicio plata catre THR-TNS si nici nu va efectua plati in cadrul acestui contract, pana la clarificarea acestor aspecte", aus pus oficialii MDRT.

Sloganul si logoul au fost realizate de compania spaniola THR Asesores en Turismo, Hoteleria y Recreacion, castigatorul licitatiei pentru crearea si promovarea brandului turistic de tara. Per total, campania dispune de un buget de 75 milioane de euro, fonduri europene alocate pana la finalul anului 2013.

Aceasta prima componenta (identitatea vizuala) a fost realizata cu un buget de 900.000 euro – suma propusa de compania spaniola fiind cea mai mica din cadrul licitatiei care a avut loc anul trecut si la care au participat 13 consortii de companii de branding si cercetare.

9AM

Ministerul Turismului incearca sa dea in aceast an "o gura de aer" proaspat brandului de tara: Inspirat de maretia muntilor Carpati, noul slogan dezvaluie, insipira si "ademeneste" .... "Explore the Carpathian garden" (Exploreaza gradina din Carpati).
Brandul turistic al Romaniei va fi lansat oficial joi la Shanghai, cu ocazia Zilei Romaniei in cadrul Expozitiei Mondiale 2010 de la Shanghai.

La eveniment urmeaza sa participe alaturi de ministrii Elena Udrea si Teodor Baconschi si fostii mari sportivi si simboluri nationale, Nadia Comaneci, Ilie Nastase si Gheorghe Hagi. [Romania turistica va fi promovata in lume de catre sportivi]

"Noul brand turistic este unul proaspat. Brandul este practic o imagine, un slogan, care reprezinta Romania. Cand vezi scris sau o imagine sa stii ca se refera la Romania, se refera la anumite atractii ale Romaniei pentru care tu te-ai duce sa vizitezi tara aia. Va avea un logo care, oriunde va fi vazut, oamenii vor sti ca este Romania, iar brandul acesta arata o imaginea noua, fresh, care se refera la natura", a declarat Udrea la B1TV, potrivit Romania LIbera.

* Logoul si noul slogan au fost insa dezvaluite in presa cu o zi inainte de marele eveniment

Logo-ul ce va fi lansat cu acelasi prilej are ca element principal frunza, ca simbol primordial al naturii, al prospetimii si al cresterii.
Noul slogan a fost conceput si va fi promovat cu finantare din fonduri europene, potrivit Ministerului Turismului. Suma alocata pana la finalul anului 2013 se ridica la 75 milioane de euro, scrie NewsIn.

Specialistii din publicitate considera noul slogan drept unul nerealist si simandicos. "Suna de parca numai aici, in Romania, s-ar afla cine stie ce minunatii ale naturii. Ce e atat de extraordinar la noi si nu se gaseste in alta parte? Ca sa nu mai spunem ca metafora 'covor' pare o gluma sinistra, dupa cate defrisari s-au facut", au declarat, pentru NewsIn, specialisti din piata publicitara.

Anul trecut, s-au cheltuit 1,5 milioane de euro pentru campania de promovare sub sloganul "Romania. Land of choice". Anterior acesteia, cu ocazia intrarii Romaniei in Uniunea Europeana, Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a derulat campania de branding de tara "Romania-Fabulospirit". Costurile proiectului, nefinalizat, au fost estimate de MAE intre 3 si 5 milioane de euro. Campania "Fabulospirit" a incetat in momentul in care Mihai Razvan Ungureanu a plecat din fruntea Ministerului de Externe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu